آینده به این معنی است که شرکت ها می بینند برای ایجاد ارتباطات بازار با عنوان مهمی برای آینده ای قابل دوام توسعه یافته است. در بازارهای با تلاطم فن آوری پایین تر، شرکت های جهت گرای آینده ممکن است بدون هیچ دلیل فوری برای تعامل و یادگیری از بازار را نتیجه اجرای فعالیتها و برنامه هایی که بر مشتریان کنونی و بیهوده تمرکز دارند بسیار سودآور تر از اجرای برنامه های بازاریابی برای جذب مشتریان جدید است.شرکتهایی که از CRM استفاده نمی کنند قادر به بخش بندی بازار نخواهند بود، بهمین دلیل هزینه و زمان زیادی
نیازمند اطلاعات برای ارتقاء فعالیتها در بازار هستند.دومین نوع اطلاعات مورد نیاز اندازه بازار است. نرخ رشد بازار و انتقال ، سومین و چهارمین نوع درجه بندی اطلاعات هستند.اگرچه انواع اطلاعات راجع به محیط کلان شامل اطلاعات سیاسی و اقتصادی است اما شالوده (پیدایش)کشور و نظایر آن انواع اطلاعاتی است که از طریق صادر کنندگان تامین می شود.درجه بندی انواع تحقیقات بازار نشان دهنده آن است که شرکتهای ترکیه/ای جن اغلب بررسی های تلقی با مشتریانشان انجام می دهند.دومین فراوانی که این روش مورد استفاده قرار می دهدمصاحبه های رو در روبا مشتریان است.ملاقات های مشتری و شرکت در نمایشگاه ها صادراتهایی هستند که در روش های تحقیق بازاریابی رسمی مورد استفاده قرار نمی گیرند مانند ایمیل و آزمون بازاریابی از روش های غیر رسمی اند.درجه بندی منابع اطلاعاتی صادراتی،انواع اطلاعات و روشهای تحقیق بازاریابی درجه دو و سه آمده اند.اعتبار مقیاس برای منابع اطلاعاتی صادرات شرکتها از از مشتری و یک راه حل مشتری مدارانه دست یابد که باعث بالا رفتن رضایت مشتری و افزایش سود شرکت در بلندمدت می باشد. CRM استراتژی کسب و کاری است جهت بهینه سازی سوددهی، درآمد زایی و رضایت مشتری که بر اساس مبانی زیر طراحی می گردد:• ساماندهی ارائه خدمات براساس نیازهای مشتری• بالابردن سطح رضایت مشتریان مطابق اصول مشتری مداری• پیاده سازی فرایندهای مشتری محورتعریف CRMتحقق اصول CRM در یک سازمان، تنها با بکارگیری ابزارها، تکنولوزی و روال های مناسب ممکن می باشد که این امر منجر به بالارفتن ارتباط سازمان با مشتری و در نتیجه افزایش رضایت مشتری و بالا رفتن میزان فروش می گردد. بنابراین CRM تکنولوژی محض نمی باشد بلکه اصول کلی فلسفه کسب و کار را نیز در بر می گیرد.CRM، سه عنصر اصلی زیر را در بالابردن درآمد سازمان بکار می گیرد:ارتباطات: ایجاد ارتباط مؤثر و مناسب میان اجزای داخلی و خارجی سازمان و مشتریانراندمان و بهره وری: بالابردن راندمان کاری سازمان، با بهره نرم افزارهای CRM به حساب می آیند. بسته به نوع پلتفرمی که از آن استفاده می کنید، این احتمال وجود دارد که بتوانید پیش بینی کنید که کدامیک از گروه مشتریان شما بر اساس سابقه خرید و تعاملات با شما به یک کمپین جدید پاسخ خواهند داد. داشتن یک درک صحیح و پیشرفته از رفتار مشتریان در طول زمان به شما کمک می کند تا بتوانید خریدهای آینده آنان را پیش بینی کنید. برخی از سیستم های CRM مثل Microsoft CRM به شما اجازه می دهند که اطلاعات موجود در نرم افزار هوش کسب و کار (BI) را مشاهده کرده و به یک دید کلان از شاخص های کلیدی بهره وری دست یابید تا بتوانید سلامت کلی کسب و کارتان را بررسی نمایید. شما می توانید میزان رشد خود را در مقابل رقبای خاص مورد سنجش قرار داده و در آینده شاید بتوانید میزان پیشرفت خود را با کل صنعت مورد مقایسه قرار دهید.برای آنکه بتوانید از همه این فواید بهره ببرید، باید از یکپارچگی اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید. کیفیت گزارش های CRM به طور پیاده سازی موفق ecrm عبارتند از تمرکز بر مستحکم کردن ارتباط با مشتریان ، سود مندی بیشتر مشتریان فعلی نسبت به مشتریان جدید ، تجزیه و تحلیل اطلاعات مشتری برای تصمیم گیری تجاری .[7]مراحل پیاده سازی :ecrmبرنامه ریزی : تقسیم بندی مشتریان تعیین شده و مجموعه فعالیتهای لازم به منظور کسب اهداف مورد نظر که این فعالیتها برای برقراری ارتباط بلند مدت با مشتری باید توسعه یابد و در واقع این امر یک نقشه استراتژی سازمان برای ایجاد وفاداری و رضایت مشتری است .محاوره با مشتری : گفتگو با مشتریان از طریق کانالهای مختلفی چون انترنت ، اینترانت ، ایمیل و ... صورت می پذیرد . بنابراین سازمان به فرایندها و سیستمهایی نیاز دارد که هر یک از کانالهای ارتباطی را اداره کند .فرایند اطلاعاتی : در این مرحله تمامی اطلاعات به وجود آمده در طی مرحله محاوره ثبت شده و از کسب کامل نیازها و خدمات و درخواست مشتری اطمینان حاصل می شود .بهره برداری : تمامی اطلاعات جمع آوری شده درباره