باشد.CRM این امکان را در اختیار سازمان قرار می دهد تا فرصتهای بالقوه در ارتباط با مشتریان را به منبع درآمد تبدیل کند. بر خلاف تصورCRM تنها یک نرم افزار نیست بلکه یک استراتژی کسب و کار یا بازاریابی است که هدف آن بهینهسازی فرآیندهای سازمان، سوددهی، باید مشتریانی هدف شناسایی وتعیین شوند. همچنین باید تعیین شود که چه زمانی تماس گرفته شود. این بستگی به این دارد که آنها در کجای چرخه عمر مشتری یا فرآیند تصمیم گیری خرید قرار دارند. بعد از آن باید در مورد ابزارها و رسانه های ارتباطی و نیز سناریوی فروش
گزینه به شرح زیر مطرح است:1. توزیع گسترده: این استراتژی که توزیع محصولات در تعداد زیادی خردهفروشی را شامل میشود، بیشتر در حوزه مواد مصرفی و کالاهای متداول و روزمره کاربرد دارد. چراکه عموماً مردم حاضر نیستند برای خرید کالاهایی مانند ماست و صابون، مسافت زیادی را طی کنند بلکه انتظار دارند در نزدیکترین خردهفروشی به آن دسترسی داشته باشند. بنابراین اغلب تولیدکنندگان مواد غذایی و محصولات متداول از این استراتژی استفاده میکنند تا دسترسی عامه مردم به محصولات خود را در بالاترین حد ممکن فراهم سازند.2. توزیع گزینشی: در این شیوه توزیع، خردهفروشانی برای عرضه محصول مورد نظر در مناطق مختلف انتخاب میشوند. تعداد واسطهها در این حالت از توزیع گسترده کمتر و از توزیع انحصاری بیشتر است. این استراتژی توزیع، بیشتر برای لوازم خانگی و اصولاً کالاهای مغازهای مورد استفاده قرار میگیرد، چراکه مشتریان این نوع کالاها انتظار ندارند این قبیل محصولات را حتماً در فعالیت می کنند که شاید انتخاب را برای شما سخت کند. برای انتخاب یک شرکت مناسب برای پیاده سازی سیستم CRM به موارد زیر دقت کنید:CRM یک استراتژی است. بنابراین برای پیاده سازی آن از خدمات شرکتهایی که رویکرد استراتژیک به پیاده سازی CRM دارند استفاده کنید.مطمئن شوید که سوابق خوبی در پیاده سازی سیستم CRM داشته باشند.خدمات پشتیبانی و آموزش قابل اطمینانی داشته باشند.خدمات مشاوره برای بهینه سازی سیستم داشته باشند.برای مشکل شما راهکار ارائه دهند و نه فقط یک نرم افزار اختصاصی سازی شدهبرای پیاده سازی از متدلوژی معتبری استفاده کنند.نرم افزار مناسبی برای پیاده سازی سیستم CRM در اختیار داشته باشند. آماده سازی مناسبنکته مهم دیگری که باعث می شود پیاده سازی یک سیستم CRM بدون مشکل انجام شود این است که خود را به اندازه کافی آماده کنید. این آماده سازی عبارت است از تهیه یک جدول زمانی صحیح، مطمئن شوید که کارمندانی که باید این سیستم جدید را اجرا کنند به خوبی نسبت به دیگری بهتر بوده و تعداد اندکی نیز صرفا مضر و مهلک هستند!این گفته قدیمی را به خاطر داشته باشید: مراقب باشید چه چیزی را اندازه میگیرد چون همان را بدست خواهید آورد. برخی اوقات اندازه گیری چیزهای غلط می تواند به سیستم CRM شما آسیب بزند.برای مثال، این مهم است که میزان حجم تماس مرکز تلفن Call Center خود را مدیریت کنید. متریک منطقی این است که هر نماینده خدمات به مشتری (CSR (Customer Service Representative چه میزان زمان را برای هر تماس صرف می کند.متاسفانه متریک زمان باعث می شود که CSR ها خیلی سریع به تماس پایان داده و در اغلب اوقات مشتری را با سوالات بی پاسخ رها کنند. این رویکرد نامناسب باعث آسیب زدن به میزان رضایت مشتری شده و می تواند رابطه موجود بین مشتریان را از بین ببرد. مطلب مرتبط: مدیریت شکایات و درخواستهای مشتریان یک متریک خوب اهداف کسب و کار شما را پشتیبانی می کند درحالیکه متریک های بد در مقابل آن عمل کرده و متریک های متوسط یا مستقیم و غیر مستقیم به عنوان مثال، نوآوری، وفاداری مشتری، کیفیت محصول و در نهایت عملکرد شرکت می باشد. (گرین استین، 2008؛ جیمنز- جیمینز و سگارا- ناوارو، 2007؛ کیرکا و همکاران، 2005). جالب توجه است، ادبیات سابقه بازارگرایی، گر چه همچنان آموزنده است توجعات کمتری به توسعه شده، به عنوان مثال، کمی در مورد چگونگی گردانندگان کلیدی بازارگرایی از جهت گیری گسترده استراتژیک شرکت که شامل عناصری مانند میل خطر، پرخاشگری، جهت گیری های آینده شناخته شده است، (مورگان و استرونگ، 2003؛ ونکاترامان، 1989). در حالی که بازارگرایی است، که خود را به عنوان جهت گیری استراتژیک قالب کرده است (ژو، ییم و تزه، 2005)، و با سایر ابعاد جهت گیری استراتژیک برای درک پیامدهای عملکرد، خود را کنار هم قرار داده است (هالت و کچن، 2001؛ نوبل، سینها و کومر، 2002)، کمی در مورد چگونگیهای مختلف تاثیر ابعاد دیگر جهت گیری های استراتژیک و یا تعیین بازارگرایی شناخته شده است. با توجه به